sâmbătă, 7 martie 2009

Fumatul...











Acum va voi tine o "predica" despre fumat...cred ca ati auzit asa ceva de nu stiu cate ori, si veti mai auzi de acum incolo. Cine sunt eu sa va scutesc de asta ?...
Cativa din prietenii mei stiu deja lectura asta, dar ma gandeam sa stiti si voi...deci...have fun reading.
Sa vedem...ce inseamna fumatul ? Iei o chestie cilindrica din hartie, umpluta cu o buruiana numita tutun, a caror emisii de carbon, combinat cu substanta chimica aflata in aceasta, inspirata, provoaca o stare de calmare, placere...sau ceva de genul. Adica, iei o tigara, o aprinzi, tragi 1-2 fumuri, si te simti ok. Buun...acum, de ce aleg unii oameni sa faca asta ?... pai, unul din motive ar fi : "Everyvody's doing it. Deci, de ce nu as face si eu la fel ?" mda..moda...pacat ca asta nu e chiar o moda trecatoare, la fel ca majoritatea. Alt motiv ar fi asta: Daca se pune in vanzare la magazine...e ok...adica: "uite cate feluri, si aproape in fiecare magazin..tre sa incerc si eu..." Poate nu gandesti exact asta, dar pun pariu ca ai ceva asemanator in minte...apoi, ai putea sa te gandesti la toate "beneficiile" pe care ti le aduce o tigara...(ascultand, sau vazand la oamenii din jur). Ce face un fumator cand este suparat, enervat sau stresat ? Fumeaza..din plin... (stiu foarte bine...asta...)de ce ?...cred ca fumatul are efect calmant...asta ar fi raspunsul cel mai logic. Deci, ti-ar prinde bine si tie in momentele acelea urate. Dar, hei...apare efectul nicotinei...oare care e ala ? Pai...sa ma gandesc...aa.da...dependenta... sa vedem. Ce face asta ? Pai...te cam obliga sa fumezi mai des... Totusi, nu spun ca nu te poti abtine, dar..nah...ti-e greu sa nu arunci banii pe cate un pachet la 2 zile....apoi (cateodata) se intampla sa arunci cate 5-6 lei pe un pachet pe zi...cam cate milioane strici din cauza asta ?...calculeaza...
Si acum, sa vedem consecintele din punct de vedere al sanatatii...Cred ca ai citit cateva brosuri cu privire la fumat, si ce provoaca el de obicei. Sau, daca nu ai citit, iti spun eu ce stiu: E mult mai probabil sa ai probleme nasoale cu inima, cu nervii, si cel mai rau dintre toate (din punctul meu de vedere) sa ai probleme cu plamanii...
Sa le luam pe rand. Inima sufera din cauza ca tu nu ai chef sa te calmezi singur si vrei sa arunci banii pentru o cale artificiala de a face asta (sau a te simti bine), sau nu vrei sa iti dezamagesti "prietenii" care toti fumeaza, si ...nah, tre sa fi si tu in rand cu ei...si nu vrei sa strici moda, nu ? ... sa fi lasat la o parte...(mda..sunt al naibii de ironic...)
Sa vedem... hai sa presupun ca nu esti fumator, si nu vei fi niciodata. Urasti fumatul si vrei sa opresti pe cineva care fumeaza de ceva timp. Ai incercat, si nu se lasa...ce sa faci ? Iti spun eu ce sa faci. E destul de simplu, chiar... mergi intr-o gradina, si pe undeva pe unde rasare mazarea, se afla niste pari subtiri, dar rezistenti (pentru a creste pastaia pe el...) Asa. Scoti unul dintre ele, il pui pe umar, si te indrepti spre prietenul respectiv. Ai grija sa cureti parul cat de cat de mizerii...(sa nu fi badaran, sa ii murdaresti hainele..) te apropii de el, si il ameninti in felul urmator: " Daca nu te lasi de fumat, o sa fac ceva urat. Acum decizi si nu mai tarziu!" si el ar spune cam asa (majoritatea spun asa) "Nu pot sa ma las, am mai incercat...mai bine o las balta..e doar o tigara". Ce sa faci ? Strangi parul in maini si ii dai una peste picioare cat poti tu de tare, apoi ii dai peste spate, si nu in ultimul rand, ii dai una nu prea tare in cap. Si ai cam rezolvat... Cred ca razi acum, dar...hai sa iti spun un secret : nu glumesc. Chiar deloc. Stii de ce ?..e mult mai bine sa petreaca un timp limitat in spital din cauza loviturii tale, si sa nu mai fumeze, decat sa riste pe la 50-60 de ani sa se gandeasca zi de zi ca ar putea muri in chinuri groaznice de o tumoare canceroasa pe plamani. De ce pun tocmai exemplul asta ?... pentru ca stiu pe cineva cu situatia asta. Chiar pe tatal meu. Surprins ? Hai sa iti povestesc. A fumat aproape toata viata, fara sa se gandeasca ca ii face rau, sau se gandea si nu se putea opri. Toata familia i-am spus sa se lase, deoarece avea si mici probleme cu tensiunea si a mai fost in spital din cauza asta. A ascultat... cateva zile, dupa care s-a apucat din nou. De ce ? nu se putea lasa...apoi a intrat iar in spital, din acelasi motiv...cica tensiunea.. (sa nu mai spun ca tusea) si...a fost externat apoi...nu a fumat deloc.. o saptamana. Dupa care s-a apucat din nou. Am fost dezamagiti de el, dar... nu prea pot sa spun ca ii pasa...sau nu vedeam asta pe fata lui. Tot ce puteam vedea era zambetul lui dupa ce fuma. Ok..am mai incercat sa povestesc cu el, eu, si altii, dar...nici o sansa. Ce s-a intamplat cu cateva luni in urma ?. ... a fost la spital pentru niste analize care trebuiau facute...(primea pensie de boala, pentru asta trebuie facute analize, si tratamente anual, sau odata la 6 luni *nu mai tin minte*) Bun..sta acolo linistit aproape o saptamana, dupa care vine o veste de la maica-mea care m-a lasat albit la fata. Tatal meu e suspect de cancer...nu se stie inca ce fel, si cum...s-ar putea sa nu fie, dar..totusi, e probabil. Bun...l-am mai vazut apoi de cateva ori...dupa care a plecat inapoi in Spania (acolo era si inainte, venise acasa pentru acel tratament, si avea de gand sa se intoarca impreuna cu maicamea) Desigur, avea de gand sa incerce sa isi studieze starea pe acolo...se spune ca sunt medici mai buni decat in Romania. Si sunt cam sigur de asta. Acolo, s-a simtit tot rau... mai rau ca niciodata. Asa de rau, incat nu putea sa vina la cabina telefonica sa vorbeasca cu mine sau cu sora mea la telefon. Imagineaza-ti acolo o situatie la care sa plangi (nu am mai vorbit cu el chiar de luni de zile...1-2..poate 3) A facut analize, de tot felul. Ce a descoperit ? Hmm... Tumoare canceroasa pe plamani, extinsa pana pe creier in stadiul lV. Ce inseamna asta ? Suferinta toata viata, fara ca el sa poata face ceva, si moarte in cel mult 1 an, fara un tratament adecvat. Suna "super" nu ?...Acum uite ce este cu el din cauza tigarii pe care o iubea...(apropo, acum nu mai fumeaza...*ce chestie..* de ce a fost nevoie sa se lase de fumat..) Cum credeti ca ma simt eu ? Sora mea ? Maicamea...si mai ales..el ?
Ce desprindem de aici ? Mai bine iei o bata cat de mare, si il bati mar pe tatal tau, pe mama ta, pe sora sau fratele tau, care sunt fumatori, ii bagi in spital 1-2 luni de zile si in mod sigur asa ii convingi sa nu mai fumeze, decat sa ii lasi sa faca asta, si sa traiasca undeva in viitor cu frica ca ar putea sa pateasca ceva foarte rau, ar putea sa isi ingrijoreze de moarte familia, si ar ramane foarte grav bolnav toata viata. Tu ce ai alege ?...
Sincer, nu prea stiu daca merita sa faci asta...parerea mea ar fi ca nu merita nici cea mai placuta stare pe care o poti avea. Nu merita nimic. Ah, acum pun pariu ca iti spui (daca esti fumator)"pot sa ma las oricand" ... sti ce ? Spune-i celui care te crede...nu mie...eu nu dau 2 bani pe vorbele astea...le-am auzit de mult prea multe ori sa mai inghit asa ceva. Si daca te poti lasa, de ce nu o faci ? De ce continui ?... tu te intrebi macar asa, un pic ?... se pare ca nu...
In fine...cam atat as avea de spus si despre asta. Sper ca au meritat cele cateva lacrimi pe care le-am varsat in timp ce am scris, si sper ca a meritat sa tastez atat toata povestea asta, doar sa va fac sa intelegeti ce e acum in sufletul meu si in mintea mea...


P.S.: Daca tu, cel care citesti acum, esti fumator, ia la cunostinta urmatoarele: Daca ai fi momentan langa mine, te-as bate mar...mai tare decat te-a atins cineva vreodata, si m-as simti mai bine din doua motive: 1.M-am descarcat pe tine si ma simt mai bine si 2.Poate, sau poate nu ti-am dat o lectie cu privire la ceea ce faci tu. Si daca nu te-am invatat minte, hey...exista mereu round two.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Un pic cam de prea multe ori...

Un pic cam de prea multe ori...