sâmbătă, 7 martie 2009

Altruism si Egoism








Ce am putea spune de altruism si egoism ? Ei bine, pentru inceput, sunt diferite. Mai bine zis, opuse. Dar ce inseamna amandoua? Si ce sunt mai exact ? Cum poti avea una sau alta ? Sau pe amandoua ?... multe intrebari... hai sa mergem pe rand.
Ce este altruismul ? Asta ar fi o trasatura specifica oamenilor (poate si animalelor, dar asta nu ne intereseaza...)Acesta apare la omul care tinde sa ofere de la el altor persoane (apropiati, sau...departati), tinde sa ii ajute, fara a le cere ceva in schimb. Tinde sa nu ii mai pese asa de mult de propria persoana ci sa ii pese foarte mult de persoana de alaturi. Din punctul meu de vedere, genul asta de persoane isi traiesc fericirea in zambetele celor din jur si in fericirea celorlalti. Poate si din multumirea sufleteasca. Cine stie ? La viata mea nu pot sa spun ca am vazut multe persoane de genul. Cred ca a fost de la locul gresit in care locuiam, sau poate nu m-am uitat eu bine. E bine sa fi asa, deseori, e bine sa mai dai cate o mana de ajutor celui care are nevoie. Partea proasta este ca, deseori, genul asta de persoane devin destul de "distruse" sa spun asa. Genul asta de persoane observa foarte mult cat de mult apreciaza omul in general multumirea. Si aici nu ma refer la toti oameni, ci la multi dintre ei. Cel putin la multi care am intalnit eu la viata mea...este destul de trist, dar se intampla. Deci, care e beneficiul fiind o persoana altruista ? Nu ma prea pot gandi la unul momentan, dar... pur si simplu te face sa te simti mai bine. Asa, ca fapt divers. am citit intr-un articol, zilele astea ca persoanele care au foarte multe trasaturi de caracter nobile si pozitive, adica, in mare parte dau dovada de altruism, arata mai bine fizic. De ce ? Personal, inca nu stiu raspunsul la intrebarea asta, dar am auzit ca s-au facut diferite studii pe tema asta, si chiar au dat roade. Deci, persoanele care au mai multe trasaturi de caracter opuse celor nobile, arata practic .. mai rau. Mda, suna ca o prostie, dar...nu conteaza...
Ce este egoismul ? Ei bine, as putea spune ca trasatura asta de caracter provine de la instintul de supravietuire. Sa ti totul pentru tine, si sa nu dai celorlalti. Ce e bun in asta ? Destul de multe... nu esti nevoit sa te simti rau din cauza altora, nu esti nevoit sa faci nimic pentru celelalte persoane, ai foarte mult timp sa te ocupi de persoana ta si sa fi bine... e bine, nu ?
In general, trasaturile respective exista in fiecare dintre noi, fiecare in cantitati mai mari sau mai mici.
De unde provin ? Ei bine, stiu ca nu te-ai gandi la asta, dar unii au spus la inceput ca ar proveni din...genetica. Adica, ar fi o parte a corpului nostru. Dar, eu nu sunt tocmai de acord. Am vazut foarte multi copii care se comportau rau cu cei din jur, totusi, avand parinti si bunici buni. Si, nu prea cred in faza cu "mostenire genetica de la strabunicu' ". Parerea mea este asa: trasaturile astea doua se formeaza in timpul educatiei. In timp ce cresti. Deci, depind foarte mult de educatia pe care ti-o ofera parintii, sau tutorii legali. Dar este la fel de important si anturajul in care cresti. Daca mediul in care cresti este negativ, este destul de sigur ca asa va fi si personalitatea ta. Iar daca este pozitiv, la fel si personalitatea ta.
Deci, inca odata, de ce e bine sa fi altruist si sa nu fi egoist ? (de fapt, nici una, nici alta nu sunt mai presus, dar asa zic majoritatea oamenilor) Ei bine, unele persoane sunt de acord ca altruismul este calea de acces la Dumnezeu. Daca esti bun cu ceilalti, si nu neaparat cu propria ta persoana, ai locul asigurat langa Dumnezeu. Mda, am zis-o cam prea dur, si chiar este. Trebuie sa mai fie o parte ascunsa in chestia asta.
Asa cum am spus, altruismul si egoismul depind de educatia pe care ne-o confera perintii, deci nu e tocmai alegerea noastra sa fim intr-un fel sau sa fim in altul. Totul depinde de cei care sunt langa noi. Suna destul de trist. Totusi, sunt unele persoane care sunt intr-un fel la inceput ( pana pe la 12-13 ani) apoi se schimba radical in opusul a ceea ce erau. De ce se intampla asta ? Hmm.. nici eu nu prea stiu sigur. Presupun ca apare pur si simplu dorinta de schimbare... sa fie plictiseala ? ... nu stiu...probabil...sau sa iti dai seama ca e gresit ce faci la inceput si trebuie sa fie bine. Bun. Dar de ce ar fi gresite fiecare dintre ele ? Simplu :
Altruismul poate fi gresit, deoarece risti sa iti pierzi increderea in sine (pana la urma) si mult mai mult de atat, datorita oamenilor care nu iti ofera deloc sprijin si iti fac tot ce tu nu ai putea sa le faci lor. Asta merge suportat cat de cat, dar de la un timp nu mai poti. Esti om, nu ?
Egoismul poate fi gresit cam din acelasi motiv. Daca esti rau cu oamenii, si nu le oferi deloc sprijin, risti sa fi rasplatit cu aceeasi moneda, si la fel ca si oamenii altruisti, nici tu nu poti suporta lucrul asta prea mult. Mai sunt si alte motive pentru care ar fi gresite, dar sunt si motive pentru care ar fi corecte. Am mentionat mai sus asta.
Ajungem la concluzia ca indiferent cum suntem, exista mereu o sansa ca oamenii sa nu fie alaturi de noi ci sa fie alaturi de ego-ul lor. Deci, sa fie egoisti. De aceea auzim des vorba aceea : "Daca faci ceva pentru cineva, nu te astepta la nimic in schimb, ci fa-o doar pentru ca asa vrei tu" Inteleapta vorba. Deci, cum e mai bine sa fim? Raspunsul : Cum iti cade tie mai bine sa fi, si cum te face mai fericit. Ambele trasaturi iti aduc beneficii (chestii bune)si prejudicii(chestii rele). Deci, fi tu insuti, si...vei supravietui.
Stiu ca nu am zis prea multe lucruri despre subiectul asta, dar si eu sunt putin confuz referitor la termenii de altruism si egoism. Poate mai tarziu...cand mai invat...
Datorita unor critici primite, tind sa mentionez urmatoarele: Eu mai mereu tind la perfectiune, deoarece...incercand sa ajungi in varf, reusesti sa ajungi destul de sus. Dar dandu-ti seama ca nu vei ajunge niciodata acolo, te poti opri mult mai jos decat trebuie. Mereu e bine sa tinzi spre perfectiune pentru a ajunge cat mai sus... asta e parerea mea confuza, dar macar este...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Un pic cam de prea multe ori...

Un pic cam de prea multe ori...