duminică, 7 martie 2010

Cronica unei morti anuntate...




Asta e titlul pe care l-am vazut intr-o emisiune de pe PRO TV numita ,,Romania, te iubesc". Nu sunt un mare fan al emisiunii respective, si de fapt am ajuns acolo prin simpla intamplare, insa povestea era despre ceva ce am trait si nu numai ca m-a atins, insa m-a si durut.

Era vorba despre o familie care au pierdut un tata si un sot din cauza cancerului pulmonar (altfel numita si cea mai agresiva forma de cancer) cauzat de fumatul excesiv.

Desigur ca vad in fiecare zi cum unii se tin de capul altora sa nu mai fumeze, doar si eu am facut asta in trecut, si ici-colo mai fac si astazi, dar scuzele sunt ceva de genul: Fumez doar cateva pe zi/saptamana; pot sa ma las oricand doresc; e viata mea, fac ce vreau eu cu ea. Mdap, asta asa e, si in mare nu prea are rost sa ne tinem de capul lor, insa... nah, cica la fiecare 16 minute un Roman moare de cancer pulmonar, si abia vreo 15% nu sunt fumatori.

Dupa cum unii stiti, am trecut prin ce a trecut si fiica celui din reportajul din link-ul de mai sus. Stiu exact cum e, stiu ce-as fi in stare sa fac dac-as putea sa dau timpul inapoi, dar nu pot, iar de prevenit chestia asta la altii nu prea are rost. Majoritatea se lasa doar daca stiu sigur ca sunt in pericol de moarte, chestie care e chiar foarte naspa.

Cu toate ca ce scriu eu aici e pe-atat de enervant pe cat e de discutat, insa stiu ca e adevarat, si stiu ca am dreptate din ce am trait, din ce citesc, din ce vad si-asa mai departe.

Majoritatea fumeaza cateva tigari si-si propun s-o tina tot asa pana au de gand sa se lase, sau pana se plictisesc, insa stiu foarte bine ca tigara calmeaza deasemenea (o vad pe sor'mea de cate ori e nervoasa ca vrea neaparat o tigara), iar intr-un moment foarte, foarte aiurea, foarte rau, intr-o perioada foarte depresiva, tigarile merg unele dupa altele, atata timp cat banii ajung, doar sa te scape de acea durere pe care tre s-o suporti, insa este trist faptul ca ai fi putut trece bine-mersi peste chestia aceea daca nu ai fi stiut ce inseamna sa fumezi.

Sunt o gramada de lucruri stupide, multe din ele si mai stupide decat obiceiul asta dezgustator (pentru mine, pentru ca am incercat si am vazut cum e), dar apoi daca multi il considera neinsemnat, de ce tin atat de mult de el ?

E pur si simplu aiurea. Pe langa ca-ti strici sanatatea, asa cum zicea o prietena, e un viciu destul de costisitor, iar intr-o familie asta provoaca certuri peste certuri.

Mananca niste seminte, ia o bomboana, fa-ti prieteni si iesi in oras la un suc sau o bere ocazional, dar lasa dracului fumatul.

Click here

11 comentarii:

  1. Interesant post.
    Sincer, nu am fumat în viaţa mea, şi nici nu cred că o să fumez vreodată, dar nu ştiu cum se face că majoritatea prietenilor mei sunt fumători...
    Da, într-adevăr, e un viciu tare costisitor, mai ales acum, şi văd mulţi copiii care fac ţigările "poştă" ca să ajungă la toată lumea...
    Şi ştiu că mulţi spun "Vreau o ţigară pentru că sunt nervos", dar poate la fel de bine să zică "Vreau să ascult melodia aia pentru că sunt nervos" sau "Vreau să mănânc iaurt pentru că sunt nervos" etc. N ştiu de ce se încăpăţânează toată lumea să creadă că doar ţigările te scapă de nervi.

    Îţi susţin campania, să ştii!:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu. Sunt pur si simplu un viciu placut... ceva ce ucide in foarte multi ani, de-aia pericolul este ignorat.

    Injurati-ma, dar sotia mea nu va fuma :) voi folosi orice mijloace necesare sa n-o prind cu vreo tigara in mana XD

    RăspundețiȘtergere
  3. Complicat.Şi uneori nu merită să te consumi pentru greşelile altora, nu ?(ciudat că spun asta, mai ales că sunt printre ăia 10-15 voluntari din oraşul meu, în campania "Anti-drog").
    Însă de cele mai multe ori nu-i poţi convinge să renunţe, oricât de multe exemple le-ai da, oricât de mult ai încerca să le explici (fac asta aproape zilnic).
    Zilele trecute am avut o prezentare pe la clasele a V-a (deşi îmi propusesem de la începutul anului să nu trecem şi pe acolo, pentru că mi s-au părut doar nişte copii care nu prea au idee despre droguri şi ţigări) şi am aflat că un puşti de 11 ani s-a apucat de băut şi fumat pentru că parinţii lui au divorţat de curând şi s-a săturat de certuri şi ţipete în casă.Îţi dai seama că am rămas toţi uimiţi când am auzit (deşi, dacă stau să mă gândesc acum, am avut un coleg care fuma dintr-a III-a)
    La urma urmei, e privit şi ca un refugiu, nu ?
    Nu am fumat niciodată (bine, în cazul meu nici nu se pune problema, deabia pot sta în preajma persoanelor fumătoare), aşa că nu pot spune cum este, ce simţi sau de ce o fac oamenii, încerc doar să găsesc motive şi justificări.

    Şi da.E un viciu costisitor.
    Calculasem la una din întrunirile cu voluntarii, din curiozitate,cât costă ţigările într-un an.3600 de lei (noi) pe an.Înmulţeşte asta cu 10 ani şi cumpără-ţi o maşină.
    Am stat acum câteva luni de vorbă cu un coleg al tatălui meu, recent întors din străinătate, care s-a lăsat de fumat (şi el şi soţia lui).Explicaţia pe care mi-a dat-o?"Nu mai fumez, pentru că nu-mi mai permit." (şi în Canada ţigările sunt mult mai scumpe)
    Soluţia aparentă?Hai să-i urcăm pe toţi într-un avion şi să-i trimitem în Canada.Dacă nu se lasă în 2-3 ani, cauze pierdute.
    Nu, oricum, am exagerat, însă m-am săturat pur şi simplu să ies zilnic în pauze şi să văd cum pe hol, în faţa băilor plutesc aburi de fum de ţigară sau să fim nevoiţi cu toţii să ieşim în curtea şcolii atunci când apar "ăia mai mari la ţigară".
    Nu o să continui acum începând să înşir componentele chimine ale unei ţigări, pentru că am ajuns la concluzia că pur şi simplu nu-i interesează pe cei care fumează.

    Ceea ce nu înţeleg însă, este ... dacă ştii că-ţi face rău, de ce nu renunţi? (nu mă refer la tine, vorbesc la general ^^" ).
    Avem toţi mentalitatea asta , "Lasă că nu mi se întâmplă tocmai mie."

    RăspundețiȘtergere
  4. ... cel mai lung comentariu de pana acum, pe blog-ul meu. Hm

    Cel mai mult mi-a placut partea cu Canada. Daca s-ar scumpi si aici, as rade in fiecare zi de cei ce fumeaza...

    RăspundețiȘtergere
  5. Pai daca stai sa te gandesti asa.. nu cred ca ajungi foarte departe. Majoritatea oamenilor vin cu argumentul ca o sa mor in urmatorii 5-10 ani daca nu ma las de fumat. Da' nu s-a gandit nimeni ca poti sa mori oricand? Chiar dintr-o banalitate? Toti se gandesc ca numai fumatu' ucide. Mai oameni buni, va spun eu, cand e sa mori, mori si in usa bisericii ;)

    Acu depinde de fiecare.. ce mentalitate are

    RăspundețiȘtergere
  6. ... dar foarte multi ajung in pragul mortii din cauza fumatului. Poti sa te pui in locul lor ?

    RăspundețiȘtergere
  7. Hello, Adi! Sunt Adelina sau Jigoku Shoujo sau aia mica si creata de raspira greu...ma mai tii minte? Ce mai faci? Imi pare bine sa te "vad" pe aici....a trecut asa de multa vreme....

    RăspundețiȘtergere
  8. Eh, treaba pe-aici, ca-ntotdeauna XD.

    Eu am un ID de-al tau in lista, insa... nu esti online ^^"

    Respiri greu ? O.o Wtf ?

    RăspundețiȘtergere
  9. Păi am cam treabă şi de aia nu prea mă vezi pe mess.. Off, Adi, era o expresie "punctul ăla mic şi negru de respiră greu", nu ai auzit vreodataă?:P

    Adelina

    RăspundețiȘtergere
  10. ... nope, n-am auzit niciodata.

    Intra si tu pe messenger >.> tre sa-ti poti face timp...

    RăspundețiȘtergere
  11. Da, o campanie ce trebuie sustinuta. Eu m-am lasat 2 (doua) luni de fumat si m-am reapucat. Le poti lasa oricand, e bine spus, numai sa ai vointa. In schimb eu, din cauza problemelor de sanatate si cele din viata personala nu le pot schimba cu o bere sau altceva. Ele sunt singurele, mai putin nocive pentru organismul meu. Fumez ... dar nu stiu cat.

    RăspundețiȘtergere

Un pic cam de prea multe ori...

Un pic cam de prea multe ori...